TETAMU VVIP

Friday, October 8, 2010

Gula Tarik

Sape pernah dengar "GULA TARIK" 
kalo sape orang johor or sape yang besar kat johor mesti tau... 
rupa, mcm bentuk macam pensil.. kalo nak makan masuk mulut, pastu gigit, pastu tarik panjang2 sampai putus... peh SEDAP..

gambar ni aku google kat internet nak tunjuk kat korang rupanya.. 
gambar ni mcm gula tu dah lembik/ cair    
rasa dia macam gula melaka.. yang putih tu tepung...
rasa2 la kan, gula tarik ni boleh jumpa kat johor je kot.. tempat lain xleh jumpa kot.. sebab gula tarik ni kira jajan orang johor... jajan tu mcm snack la... ala makanan ringan..
walaupun johor xde famous amos bak kata orang tu... tapi kat johor ada gula tarik... lagi sedap dari famous amos tau... ni aku nak kasi tahu... 
aku kenal gula tarik ni pun time sekolah kat batu pahat dulu.. masa form 4.. member kat sekolah jual... 1st time rasa, peh punya la sedap.. pernah aku beli sampai RM10 nak bawak balik KL.. nak kasik kawan aku rasa... kalo xsilap harga masa tu 2posen sebatang... sampaikan setiap kali balik cuti sekolah gerenti kawan aku kirim suh beli banyak2.. katanya mak dia, pak dia, adik2 dia suka...
xtau la zaman skrg ni ada lagi ke gula tarik...  aku try tanya2 kat supplier masa kat sekolah, dia kata dah xde sape yang larat nak tarik gula... (nak buat gula tarik kena tarik gula dulu.. nak makan pun kena tarik jugak... sebab tu la kot nama dia gula tarik...)
kalo korang tau kat mana leh dapat gula tarik ni kasitau yea...



nota hati: macam2 pulak teringinnya

8 comments:

Ogy said...

hik2 lamanyaaaa tak makannnnnnnn...aduiii wujud lg ek..ingatkan dh pupussss...hehehe

.::Lynn::. said...

xtau la wujud lagi ker x.. dah xde sape larat nak menarik

~ana~ said...

aik...2-3 menjak ni teringin je...heh3x...:)

.::Lynn::. said...

ana, tu la pasal.. rasa sbb nak kuar bendera jepun... bukan lain... hihihihi

SueZul Corner said...

lynn.. lamer giler tak makan guler tarik ni.. skrg ni mmg da tak penah jumper.. last jumper jajan ni maser sekolah darjah 6 kot.. klu la ader lagi, mmg kena borong banyak2 ni..

.::Lynn::. said...

siti... kita last jumpa masa form 5.. hehehhe

Rizua Nastira said...

ade kt fb yg jual gula tarik ni..che lat gula tarik :) org johor nie..terbaekkk

kipas-susah-mati said...

gula tarik dinamakan sebab cara buatnya...bukan kat malaysia aja yag ad....kat negara lain pun ada...kat turki, nergara pun ada. kalo kat korean namenye yeot,dari gula tarik bole buat ta rae/dragon beard atau kat kelantan se'maa...kat korean dan china, ianya salah satu makanan santapan diraja.